Equestrian Athlete – sund & stark!

IMG_1059 IMG_1060

Hej igen! Nu byter vi samtalsämne ännu en gång … Tänkte att det kanske hade varit lite instressant att läsa om vad jag har för tankar kring just det uttrycket – Equestrian Athlete. Som säkert många utav er vet använder jag just det begreppet en hel del – i nya inlägg på instagram, när jag pratar ryttarlivet med någon och så vidare … Det är ett brett område och det vi alla har gemensamt i denna sporten som vi älskar över allt annat är att vi alla är Equestrian Athletes – vi är RYTTARATLETER. Just detta begreppet vill jag lyfta fram för att få alla er där ute som läser detta att faktiskt komma ihåg att vi ryttare också är atleter. Det kanske är många som tänker på att löpare – de är ju typiskt atleter … då kan ju inte vi kalla oss för samma sak. Men JO! Det är precis vad ni kan göra! Vi om NÅGRA är de som är Equestrian Athletes till 100%.

Vi sliter som djur dag in och dag ut i stallet. Mockar skit, fyller hö … ni vet resten. Och detta är bara grovjobbet. Tänk er egentligen hur många muskler som är igång och arbetar bara ni gör sysslorna under en halvtimma? Efter det ska ni även borsta bort leran och hoppa upp i sadeln och trimma ponnyn en timma – eller kanske till och med hoppträna – vilket är en ännu mer effektiv träning. Det jag vill förmedla är att det är lätt att tycka att ridsporten är en sport och det är det man ser det som – och ingen mer. Men jag vill att ni ska se er själva som atleter. Det krävs att man tar hand om sig själv och sin kropp för att i slutändan lyckas – det krävs att man äter sund mat i veckan och kanske unnar sig något på helgen – och det krävs att man är målinriktad och medveten om att det är en jobbig väg till toppen. Men man klarar det om man kämpar och aldrig ger upp.

När jag ser mig själv som en Equestrian Athlete så tänker jag på nyckelorden – sund och stark. Utöver att jag nötar 2 timmar på hästryggen varje dag – eller kanske går en powerwalk med hästarna i en monsterbacke – så älskar jag att kliva upp klockan 6 på skoldagarna – dra på mig joggingtajtsen och ge mig ut och springa i kanske 45 minuter. För mig är det livskvalité eftersom att jag vet hur gott just den joggingrundan gör mig efteråt. Jag känner mig starkare och mer välmående – så är det bara. Och det jag vill framföra till er därute är att kanske testa det jag gör någon morgon. Jag vet att det kan vara tillräckligt jobbigt ibland att gå upp för att bege sig till skolan – men jag tycker ända att ni ska testa på att gå upp i gryningen och bara ge er ut. Ni behöver inte jogga – ni kan powerwalka istället – men ge er bara ut och testa på, jag kan lova er att du kommer känna dig som en helt ny människa och få den bästa starten på dagen som finns. Jag vill även uppmana er just till att komma ut svintidigt på morgonen – det ger en helt annan effekt än om du ger dig ut på eftermiddagen. Tänk bara vad skönt det är att ha det gjort!

Så … utöver att man blir sund och stark utav att träna lite utöver stallet också så är kosten en otroligt viktig del för att man ska må bra och kunna rida bra. Först och främst är det bästa att utesluta skräpmat helt och hållet. En burgare på ett snabbmatsställe kan innehålla upp till 40% fett, och detta fettet är inte utav den nyttiga sorten. Det är onyttigt fett som sätter sig på kroppen direkt. Strunta i dessa snabbmatsställena och gör egen matsäck och ta med! Oftast så har man oturen att fiken på tävlingsplatserna endast säljer fika eller toast med vitt bröd – och då är den bästa räddningen att ha med egen matsäck för både frukost och middag.

Jag och mamma är oftast noga med att ha en egen matsäck med oss. Dagen innan tävlingen brukar vi förbereda – och jag äter oftast havregrynsgröt till frukost eftersom att det innehåller långsamma kolhydrater som ger mig energi länge – och så har vi alltid med oss mycket frukt. Till lunch är det mest populäraste att vi tar med lax med grönsaker. Det är fruktansvärt gott och ger en energi som man bara mår bra av och kan leva gott på resten av dagen. Detta är ett förslag utav hundra på enkel husmanskost som man kan ta med och det är faktiskt en stor del av de faktorerna som avgör hur du presterar inne på banan. Jag brukar tänka att det gäller att ladda kroppen med bra energi för att sedan sprida bra energi.

Jag vill alltså uppmana alla er där ute till att tänka till en extra gång. NI ÄR atleter och ni behöver rätt träning och motion och ni behöver en bra kost för att kunna prestera där ni vill. Börja ta hand om er NU och skippa onödigt socker! Detta kan jag lova er kommer ge stora förändringar i hur ni presterar inne på banan om ni bara är strikta med er själva och börjar idag. Se det som en utmaning där ni steg för steg klarar en vecka i taget utan onödigt socker och skräpmat. Jag lovar er – detta kommer ge sjukt härliga resultat i hur ni mår och känner er. Så ge inte upp! Se det som en liten fight med er själva, och tänk på att om du tar dendär bullen så har du förlorat.

Vill du vara en förlorare?

Kram

Esther Högdahl, Equestrian Athlete

blogstats trackingpixel

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>