Hur får man en hållbar häst?

IMG_6592IMG_8021

Roligt ämne, eller hur?! Här finns det ju självklart en massa rätt och fel, men det är ju bara du som kan bestämma vad som är vad för just dig och din ponny eller häst. Men hur får man egentligen en hållbar häst? Vad innebär det när man säger att man ska träna och tävla lagom? Och vad innebär det när någon säger att det är viktigt med varierande träning för att få en hållbar, stark och välmående häst? Just detta tänkte jag snacka lite om nu …

Först och främst tycker jag verkligen att det finns flera nycklar i att faktiskt variera träningssätt och underlag för att bygga ett hållbart koncept. Och ja, det är vetenskapligt bevisat (borde jag ej egentligen nämna med tanke på att jag inte kommer med en källförteckning på slutet, men men, detta är ingen faktatext utan bara lite slarvigt nedskrivet av en hästtokig tonårstjej …). I alla fall, samma är det med människor. För att förhindra skador eller liknande så gäller det att man varierar underlag och träningssätt för att inte tära på samma muskler hela tiden. Att varje dag i veckan trimma på samma underlag kanske inte skulle ses som slitage om man ser över en månad, men jag lovar – efter ett år kommer din ponny både löpa större risk för skador (om den inte redan är skadad) men även för ett nermalet psyke – för vem vill egentligen jogga samma runda varje dag i ett år? Visst kan man göra det om jag ger sig fan på att bara göra det, men man blir inte direkt exalterad av det. Tvärtom. Precis som en människa behöver variation i livet behöver hästen variation i livet.

Och just det med underlaget – säg att du hela tiden skulle rida på grus. Då anpassar sig hästens leder och ben för just det underlaget, men om du då helt plötsligt byter miljö och underlag när du ska tävla så är hästens styrka i benen bara uppbyggda utifrån ett enda underlag. Därför måste du variera mellan sand, grus, asfalt, fibersand osv för att hästen ska bygga upp styrkan utifrån flera underlag och därför inte skada sig när man väl byter underlag.

Steg 1. När du satt upp dina mål och delmål gällande det du pysslar med – hoppning, dressyr, fälttävlan etc – då är det dags att sätta upp en plan på hur ofta du behöver träna för att kunna nå dina mål. Ibland kan det ju självklart variera med att man vissa veckor bara tränar en gång, andra veckor tränar man tre gånger och ibland inte alls. Men säg att du har som standard att du åker och tränar en gång i veckan. För att kunna göra så bra ifrån dig som möjligt på ditt träningstillfälle måste både du och hästen vara väl förberedda – genom att ha lagt upp rätt plan under veckan.

Steg 2. Se över hur du ska träna i veckan för att känna dig väl förberedd inför din träning. Om du har en väldigt pigg häst kan det kanske vara bra att trimma ett par dagar innan träningen för att bli av med lite energi och liksom ha rastat ponnyn innan träningen, medan en annan ponny kanske känns bäst på träningen om du trimmar i början på veckan och rider ut dagen innan träningen. Se alltså till att scanna av vad din ponny trivs bäst med och hur ni är i bäst form helt enkelt. Sedan är det självklart så att träningarna kanske inte alltid är perfekta ändå, men det är ju precis därför man tränar. För att kanske få detdär stoppet eller att öva på titthinder trots att man kanske hellre hade gjort det enkelt för sig och gjort det man redan kan – för att åka hem med en go känsla i kroppen. Men, du vill ju trots allt hitta de svaga länkarna som gärna får visa sig på träning så att du och din tränare gemensamt kan jobba mot att era svaga länkar ska bli lika starka som era redan starka sidor.

Steg 3. Nu har du alltså funderat över hur du ska rida din ponny innan träningen för att vara så väl förberedd som möjligt. Men efter träningen då? Om man har hoppat ett hårt pass med tekniska linjer och annat så kommer din häst mer än troligen ha träningsvärk en eller ett par dagar efter. Oftast brukar man säga att den värsta träningsvärken kommer ett par dagar efter. Alltså om du tränar på onsdagen så kommer träningsvärken på fredagen. Då brukar jag gilla att göra som så att jag kanske rider ut eller promenerar ute med mina hästar på hårt underlag dagen efter. Gärna långt och länge. Det gör jag för att dem ska sträcka ut benen och gå ur sig mjölksyra. Sedan väljer jag att dag två efter träning jogga dem lite lätt. Antingen uppsuttet eller från marken. Här kan man göra olika.

Om jag då har en pigg ponny som mår bra av att röra på sig ofta, som jag har min ponny Wille, då väljer jag att jogga uppsuttet. Kravlöst men lösgörande och man får gärna jogga dem länge och sträva efter en lång och låg form – gärna så att dem är så pass avspända så att dem nosar lite i backen. Medan jag kanske skulle välja att longera mina andra hästar – Trolle och Barris. Trolle och Barris är pigga, men skillnaden är att Wille är åt det hetare hållet. Därför longerar jag dem. Utan inspänning är vad jag föredrar.

Steg 4. Nu har vi gått igenom träning och upplägg både innan och efter träning, och detta skulle jag säga är den stora nyckeln. Det som sliter mest på hästarna är träning och tävling, eftersom att det oftast är då man pressar hästarna lite mer än vanligt. Och många pratar om att en tävlingshelg sliter mycket på hästarna, men jag skulle mer specifikt vilja påstå att det inte är själva tävlingen som påverkar i vilken grad slitaget utgör – utan hur man lägger upp arbetet innan och efter tävling. Just där sitter det. Jag menar att man självklart lägger upp tävlingshelgen på ett smart sätt tillsammans med sina tränare. Oftast brukar man säga att om man tävlar ett meeting på tre dagar så tävlar man lika många klasser som dagar. Alltså en om dagen. Men, om man tävlar på en lägre nivå så brukar man säga en klass om dagen plus en till, så att man tävlar totalt 4 starter. Jag skulle säga att ”regeln” med en start om dagen är när man tävlar MsvB/MsvA, respektive 125/130 och högre på häst.

Alltså, lägg upp en tydlig och konkret plan tillsammans med dina tränare. Läs av din häst eller ponny vilket förarbete som gör att den är glad och positiv dagen då det är dags för träning eller tävling. Och tänk på att hållbart är också långsiktigt. Jag tror inte för inte att mina hästar (peppar, peppar, peppar …) har hållt sig helt sunda och friska utan skador om jag inte hade fått den kunskapen som jag har kring hur man faktiskt får en hållbar häst.

Hoppas ni förstår hur jag tänker, och samtidigt tar det med en nypa salt. Jag är ingen expert på något plan, men jag är lite utav en hästnörd och det är just det som jag tror kommer ta mig någonstans också.

Kram,

Esther Högdahl

blogstats trackingpixel

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>